
სოციალური პროგრამები ევროპაში მათთვის, ვისაც ბინის შეძენა სურს და შესაძლებელია თუ არა მათი დანერგვა საქართველოში
თბილისში უძრავი ქონების ფასი იზრდება, რაც ადგილობრივი მოსახლეობისთვის მასზე ხელმისაწვდომობას ამცირებს. შედეგად, ინდივიდები თავს იკავებენ სასესხო ვალდებულების აღებისგან, წყვილები ირჩევენ მშობლებთან ერთად ცხოვრებას ან ბინის ქირაობას.
Colliers Georgia-ს მონაცემები ცხადყოფს, რომ მაგალითად 2025 წლის აპრილში დედაქალაქში ბინების გაყიდვები შემცირებულია, თუმცა ფასი გაიზარდა: 2024 წლის აპრილთან შედარებით უძრავი ქონების ფასი 12,9%-ით გაიზარდა ფართო ცენტრში; ქალაქის ცენტრში დაფიქსირდა 6,7%-იანი ზრდა, ხოლო გარეუბანში ფასმა 8,1%-ით მოიმატა. აღნიშნული დინამიკა ცხადყოფს, რომ საქართველოს მოქალაქეებს უძრავი ქონება ყოველწლიურად უძვირდებათ.
„გალთ ენდ თაგართის“ თანახმად, მიმდინარე წელს თბილისში საშუალო შეწონილი გასაყიდი ფასი 1 334 დოლარი იყო და ჯერჯერობით შემცირების ტენდენცია არ ფიქსირდება.
რატომ უჭირთ ბინის შეძენა საქართველოს მოქალაქეებს?
საქსტატის მონაცემებით, 2025 წლის I კვარტალში ქვეყანაში საშუალო თვიური ნომინალური ხელფასი 2,2170 ლარს შეადგენს, ეს თანხა წარმოადგენს 2025 წლის პირველ კვარტალში ყველა დასაქმებული პირის მიერ მიღებულ მთლიან ანაზღაურებას გაყოფილი მათ რაოდენობაზე, რაც იმას ნიშნავს, რომ რიცხვი მიღებულია საშუალო არითმეტიკულის მეთოდით და ბოლომდე ვერ ასახავს რეალურ სურათს. უნდა აღინიშნოს, რომ საშუალო ხელფასის მოცულობა 2024 წლის პირველ კვარტალთან შედარებით 11,7%-ით არის გაზრდილი.
სამომხმარებლო პროდუქტებზე მომატებული ფასებისა და ასევე სხვა გაზრდილი ხარჯებიდან გამომდინარე, მოქალაქეებს უჭირთ დანაზოგის გაკეთება უძრავი ქონების შესაძენად ან სხვა მნიშვნელოვანი ფინანსური გადაწყვეტილების მისაღებად. თუნდაც 15 წლის განმავლობაში ხელფასის 20-30%-ის დანაზოგის სახით გადადება (მაგალითად, საშუალო შემოსავლიანი ადამიანისთვის) მაინც არ არის საკმარისი ოჯახისთვის შესაბამისი ბინის შესაძენად. შესაბამისად, დგება იპოთეკური სესხით სარგებლობის საჭიროება, რომლის წლიური ეფექტური პროცენტიც საქართველოში საშუალოდ 8-11%-ია. დამატებითი ბარიერია წინასწარი შენატანი, რომელიც როგორც წესი 5-დან 30%-მდე მერყეობს.
რომ შევაჯამოთ, უძრავი ქონების ფასები მოსახლეობის შემოსავლებთან თანხვედრაში ვერ მოდის. ბინის შესაძენად ოჯახიდან ერთ ან რამდენიმე წევრს უწევს ემიგრაციაში წასვლა, გარკვეული თანხის შეგროვება ან იპოთეკური სესხით დისტანციურად სარგებლობა. სამუშაო ძალის გადინება კი დამატებით პრობლემებს უქმნის ქვეყნის ეკონომიკას.
რა სოციალური პროგრამები არსებობს ევროპაში მათთვის, ვისაც საცხოვრებელი ბინის შეძენა სურს და როგორ ეხმარება სახელმწიფო ახლად შექმნილ ოჯახებს?
ევროპის ზოგიერთ ქვეყანაში მოქმედებს ახალგაზრდების მხარდასაჭერი სოციალური პროგრამები, ეს შეიძლება იყოს სესხის სუბსიდირება ახლად შექმნილი ოჯახისთვის, ფინანსური დახმარება შვილის შეძენის შემთხვევაში და სხვა. ასევე, დაბალი რისკებიდან გამომდინარე, ევროპის განვითარებულ ქვეყნებში სესხებზე საპროცენტო განაკვეთები მცირეა, რაც ოჯახებს ფინანსურ ზეწოლას უმსუბუქებს.
განვიხილოთ რამდენიმე ქვეყნის ბინათმესაკუთრეობის სოციალური პროგრამების არსი როგორც პოსტსაბჭოთა სივრცეში, ისე დასავლეთ და ჩრდილოეთ ევროპაში:
ნიდერლანდები
ნიდერლანდების სახელმწიფო პროგრამით ახალგაზრდებს შეუძლიათ, ხელსაყრელი პირობებით შეიძინონ ბინა. როგორც წესი, ახლად დაქორწინებულებს არ აქვთ ფინანსური სახსრები, სრულად დაფარონ იპოთეკური სესხი, ამიტომ ადგილობრივი მუნიციპალიტეტების დონეზე მათთვის, ვინც პირველად ყიდულობს სახლს, შემდეგი შეღავათები მოქმედებს:
პირველი სამი წლის განმავლობაში მყიდველი არ იხდის სესხის თანხასა და პროცენტს;
სამი წლის შემდეგ გადასახადი დამოკიდებულია მყიდველის შემოსავალზე;
მუნიციპალიტეტი ნაწილობრივ ფარავს სესხს (თუმცა თანამონაწილეობა ან სესხის გადახდის მექანიზმი განსხვავდება ადგილმდებარეობის მიხედვით).
შედეგად: ათასობით ახალგაზრდას აქვს წვდომა საშუალოფასიანი უძრავი ქონების ბაზარზე. აღსანიშნავია, რომ სახელმწიფო პროგრამა ეფექტიანად მუშაობს თითქმის მთელი ქვეყნის მასშტაბით, თუმცა დედაქალაქში - ამსტერდამში მაღალი ფასების გამო დაბალ ან საშუალოშემოსავლიან მყიდველებს ბინებზე წვდომა კვლავ შეზღუდული აქვთ.
ფინეთი
ფინეთის სოციალური პროგრამა ეფუძნება დანაზოგების სტიმულირებას, რაც 15-დან 39 წლამდე პირებს საშუალებას აძლევს, შეღავათიანი პირობებით შეიძინონ ბინა.
როგორ მუშაობს პროგრამა: 2 წლის განმავლობაში მყიდველი სახლის ღირებულების 10%-ს სპეციალურ ანგარიშზე ინახავს დანაზოგის სახით. სახელმწიფო მას საპროცენტო სარგებლის სახით დამატებით ურიცხავს შეტანილი თანხის 4%-მდე და იპოთეკური სესხით სარგებლობის გარანტიას აძლევს. ყველა პირობის დაკმაყოფილების შემდეგ, მყიდველს საშუალება აქვს, დაბალპროცენტიანი იპოთეკური სესხით შეიძინოს უძრავი ქონება.
სტატისტიკური მონაცემების თანახმად, პროგრამის მონაწილეების 70% ახერხებს უძრავი ქონების შეძენას. ამასთან, სახელმწიფოს აღნიშნული პოლიტიკა მოსახლეობაში ნერგავს დანაზოგის შექმნის ჩვევას, რაც მათ სამომავლოდ გაუთვალისწინებელი ხარჯების დაფარვაში ან სხვა მნიშვნელოვანი ფინანსური გადაწყვეტილებების მიღებაში ეხმარებათ.
ჩეხეთი
საინტერესოა, რა მიდგომა არსებობს პოსტსაბჭოთა ქვეყნებში, სადაც ჩრდილოეთ და დასავლეთ ევროპასთან შედარებით მოსახლეობას უფრო დაბალი შემოსავალი აქვს. მაგალითად ჩეხეთში უძრავ ქონებაზე ხელმისაწვდომობის ერთიანი ეროვნული პოლიტიკა არ არსებობს, თუმცა მუნიციპალიტეტებისა და კოოპერატივების დონეზე გარკვეული პროგრამები ხორციელდება. მაგალითად ზოგიერთ მუნიციპალიტეტში ახალგაზრდა წყვილებისთვის იპოთეკურ სესხზე დაბალი საპროცენტო განაკვეთი მოქმედებს. ასევე, „პრაღის საბინაო ფონდი“ მნიშვნელოვან როლს თამაშობს მოქალაქეებისათვის შეღავათიანი რემონტის ან შედარებით ბიუჯეტურად მშენებლობის პროცესში.
ქვეყანაში არსებობს საბინაო კოოპერატივებიც - ისინი ერთიანდებიან და სამშენებლო და სხვა საჭირო სამუშოებს, მათ შორის ტექნიკურს, ერთად ახორციელებენ. კოოპერატივის მოდელი ეფექტიანია გადასახადების თვალსაზრისითაც.
ჩეხეთში უძრავ ქონებაზე ხელმისაწვდომობის ზრდის პროგრამები დეცენტრალიზებულია, რაც მუნიციპალიტეტებს საშუალებას აძლევს, ადგილობრივების საჭიროებები თავად შეისწავლონ და შესაბამისი ნაბიჯები გადადგან. თუმცაღა პროგრამებს ხშირად აკრიტიკებენ იმის გამო, სოფლად მცხოვრებ ახალგაზრდებს მათზე ნაკლები ხელმისაწვდომობა აქვთ.
უნგრეთი
უნგრეთში მოქმედებს საგრანტო და სასესხო პროგრამები, რომლებიც ოჯახებს ხელს უწყობს, შეიძინონ ან ააშენონ სახლი.
სახელმწიფო ოჯახებს თითოეულ ბავშვზე შემდეგ გრანტს სთავაზობს:
ერთი შვილი - 10 000 ევრო;
სამი შვილი - 30 000 ევრო და სუბსიდირებული სესხი 3%-იანი განაკვეთით;
ოჯახებს თანხის გამოყენება შეუძლიათ ახალი სახლის შესაძენად ან მის ასაშენებლად. ასევე, სახელმწიფო მათ საგადასახადო შეღავათებსაც უკეთებს. პროგრამაში უკვე ათობით ათასი მოქალაქე ჩაერთო.
არსებული ეკონომიკური და სოციალური მდგომარეობის გათვალისწინებით, რომელი მოდელი შეიძლება იყოს საქართველოსთვის უფრო შესაფერისი? - ჩვენი ქვეყნისთვის შესაფერისი პროგრამის შედგენას სხვადასხვა სფეროს სპეციალისტის ჩართულობა და კომპლექსური მიდგომა სჭირდება, თუმცა შესაძლოა, დანაზოგებსა და პროცენტის სუბსიდირებაზე დაფუძნებული მიდგომა ბევრ ახლად შექმნილ ოჯახს დაეხმაროს საცხოვრებლის შეძენაში და სამომავლოდ, ფინანსური სტრესის შემცირების ხარჯზე, შობადობაც წაახალისოს.











